Sprayhood tente yatların üst kısmındaki kumaş yağmura dayanıklı çadır bir yeri örtmeye yarayan branda. Ön tarafında cam görevi gören plastik şeffaf bir bant bulunan, tekneyi sürerken gelen serpintiyi önlemek için kullanılan bir araçtır. Yelkenli teknelerde siperlik adı ile de bilinmektedir.
Sprayhood Serpinti önlemek amaçlı tente olarak tanımlansa da kullanım amacı hem rüzgarı kesmek hem serpintiyi engellemektir, yelkenlilerin giriş kapısının üzerindeki boşluğa ve iskota tertibatının üzerine, dümen görüşünü ve seyri engellemeyecek şekilde tasarlanır. Büyük kısmı Polycrystal ya da polycarbon şeffaf mikalardan oluşur, istenilen özelliklere göre ve teknenin yapısına göre farklı şekillerde tasarlanabilir.
Orta kısmına genellikle fermuarlı bir pencere açılır, böylece uygun havalarda hava sirkülasyonunu sağlamak kolaylaşır. Genellikle bumba altında kalacak şekilde tasarım yapılır, sprayhood kurulumunda en önemli etken teknenin yapısına uygun şekilde krom ya da alüminyum iskelenin tasarlanmasıdır, istenildiginde güverte gövdesine indirilip seyir yapma imkanı vardır. Hem estetik açıdan hemde kullanış açısından oval tasarlanmış sprayhoodlar tercih edilir.
Kurulum ve tasarım esnasında dikkat edilecek bir diğer hususta, yine teknenin güverte ve gövde özelikleri dikkate alınarak serpinti kenarlarının mümkün olduğunca geniş tutulmasıdır, ne kadar geniş açılı bir serpinti kanadı tasarlanırsa oturma havuzluğunda aynı orantıda serpintiden korunma sağlanacaktır. Ayrıca geniş açılı ve yatay uzantılı tasarımların bir diğer avantajı da iskelenin gerginliğini sağlamaktır. Çünkü gergin olmayan bir sprayhood hem estetik açıdan hem de seyirde güvenlik ve görüş açısından olumsuz etkiler yaratacaktır. İyi bir sprayhood mutlaka gergin kurulmalıdır.
Bimini
Havuzluk güneş tentesi olarak adlandırılır. Kullanım amacı yelkenli yada motor yatlarda arka havuzluk ve flybridge havuzluğunda gölge alanı yaratmaktır. Bir diğer amacıda kışlık tentelerde arka havuzu ve flybridge kapatmalarında üst çatıyı oluşturmasıdır.
Biminilerin kurulumunda dikkat edilecek en önemli husus teknenin aerodinamiğini engellemeyecek şekilde tasarlanması ve özellikle motor yatlarda yüksek seyir hızlarında dahi mukavim bir tente kurulması esasıdır. Biminilerin kurulumunda iskelenin önemi büyüktür, sağlam ve güvenli bir iskelet tasarlandıktan sonra üzerine tente çalışması yapılabilir. Gergin ve mukavemeti yüksek bir tente hem estetik görünümü hemde güvenli seyri sağlamaktadır. Ayrıca bol ve gevşek kurulmuş tenteler hava tutacağından hem çabuk yırtılma gösterir bimininin hizmet süresini kısaltır, hemde görsel ve estetik açıdan çirkin bir görünüme sahip olur.
Yelkenlilerde bimini kurulumunda önemli bir diğer hususta çarmık tellerinin yerlerinin düzgün açılmasıdır, Ülkemizde kullanıcılar genellikle büyük gölge alanları istemektedir bu sebeple biminiler de arka havuzu ve dümen havuzluğunu olabildiğince gölgelendirecek şekilde tasarlanmaktadır, bu şekilde tasarlanan biminilerde çarmık tellerinin yerleri doğru tespit edilmelidir aksi taktirde biminide potluklar ve kaymalar söz konusu olur. Ayrıca kullanıcıların isteğine göre dümen dolabının hizasında biminilere, seyir esnasında yelken direğini ve bumbayı görmek için seyir penceresi açılabilir.Teknelerin üzerine yapılacak her türlü çalışmada mutlaka iyi bir ölçümleme ve ekspertiz yapmak en doğrusudur.